Micha Ö.

"Mother of the Galaxy" - konst i Photoshop CC
 
Sakta och säkert kommer jag tillbaka till hur jag gillar att arbeta digitalt. Det blir lättare att lokalisera vad jag vill göra och hur jag ska komma fram till resultatet. Lite detsamma tankesätt som när jag målar med gouache; Vad vill jag göra? Hur ska jag göra? Och sist tilläggsfråga: Varför vill jag göra så?
 
Jag fann inspiration ifrån ett fotografi, av okänd fotograf. Anledningen till varför jag ville måla av den var att jag helt enkelt fann ljuset över hennes hud otroligt vackert. Fotografiet ger mig en känsla av lugn, säker och lust.
 
Min process genom det hela var i korta drag:
- Skiss efter referens
- Skapa färgschema
- Måla mellanfärgen till 'varje del': Dela upp olika sektioner i olika lager
- Börja skugga, ge ljus
- Exprimentera tills det är som tanken
- sista touch: Extra skugga? Highlights? Lägga till effekter?
 
Jag arbetar med två dataskärmar. Vilket ger mig fördelen att ha referensbild(er) på den ena och arbetsytan på den andra. Negativa kan vara att jag i vissa fall förhåller mig för mycket till referensbilden och därför inte vågar ta egna drag. Jag brukar lösa upp det själv genom att i slutet stänger jag ner alla fönster förutom min arbetsyta och leker runt tills jag är nöjd.
 
Vart kom galaxen ifrån? Min tanke ifrån början var att endast ge bakgrunden en stjärnhimmel/galax och porträttet någon enkel cirkel eller gloria, men när jag var nära färdig så börja jag leka runt. Någonstans där så kom både dekoren i ansiktet, planeterna samt galaxen i håret.
 
 
Har du någon fråga om hur jag tänkte eller arbetade, ställ en fråga i kommenterna eller kontakta mig genom min facebook-sida Art by Micha.
 
 
Arbetad efter referens:
#1 - Fanny

snyggt

Svar: Tack!
Micha Ö.