Micha Ö.

Uppskatta, lev & lyft blicken
Plats: Falköping
 
En påminnelse åt dig (och mig själv):
Fastän världen rasar och att man varje dag möts av döden via nyheter så måste vi komma ihåg att vi lever och vi kan älska ändå. Låter kanske lite kliché att säga att man ska leva i nuhet, men vi hade inte sagt det gång på gång ifall det inte var viktigt. Visst, världen är hemsk, men den kommer inte bli bättre för att vi går runt och klagar.
 
Vi lever i ett samhälle där sociala medier och tekniska hjälpmedel styr en stor del av våran livsstil. Både på ett bra och dåligt vis. En av alla positiva delar av detta är att med hjälp av sociala medier kan man visa upp vackra ting (så som jag gör med bilderna här över) och med det påminna folk att vår värld är inte alltid hemsk. Och att mycket går att finna genom att bara lyfta blicken.
 
Och det är det jag vill komma till: Lyft blicken!
Jag är inte ensam av att ofta gå med näsan i mobilen, men lite då och då får jag fnatt och släpper allt som har med det tekniska sociala att göra. Går ut och fotar. Sätter mig och läser. Eller målar medans LP-skivor spela underbara toner. Vi missar så mycket av det goda genom att leva genom de sociala medierna. Menar hur många gånger ser vi inte något genom internet och tänker "Fan vad vackert. Jag vill ha det så! Jag vill göra det." osv. 
 
Det är lite dubbel moral av mig att säga att folk ska vara mer uppmärksamma på miljön runt omkring oss eftersom jag själv inte alltid följer detta till punkt och pricka. Det kan gå månader innan jag får mitt "fnatt" och lägger allt tekniskt åt sidan. Då i en eller flera dagar.

Jag erkänner jag är inte mer än mänsklig i det nutida samhället och jag sitter dagligen flera timmar på sociala medier för att se vad människor gör med sina liv. För att sedan fråga mig själv: "Michaela, vad fan gör du med ditt liv?"
 
Hoppas er dag har varit ljus och god!
 
#1 - Lili

Fint inlägg med bra budskap!