Micha Ö.

"Va, är du seriös? Vilken skithåla."
 
Lilla mysiga Falköping. Under dagen är staden fylld av underbar sol, lätta vindar och människor som ivrigt pratar i sin smarta telefon. Med en enkel promenad på 30 minuter kan man uppleva allt ifrån Falbygdens Ost till stora salladskrukor vid sidan av en starkt trafikerad väg. Under kvällarna hör man bilarnas plåt rassla av den grova basen, ser en enkel man lägga sig i buskuren för att sova en blund och när man går ut på balkongen för att utforska stjärnorna, ser man ingenting på grund av stadens ljusförening.
Ja, Falköping är en stad att minnas.
 
Nu pratar jag väl egentligen inte bara för Falköping, utan något säger mig att det är mer städer som ser ut och beter sig exakt som Falköping stad gör. Jag är egentligen inte här för att klaga. Jag tycker verkligen om att leva i Falköping. Bra tåg- och bussförbindelser. Mysig natur, två närligande berg. Har en egen flygplats.
 
Jag har bott i Falköping i ungefär ett år nu. Anledningen till att jag flyttade hit var så enkelt att min pojkvän, nuvarande sambo, och jag skulle börja plugga på HIS (Högskolan i Skövde). Falköping har mer bostäder att erbjuda till ett bättre pris än vad Skövde kan och gör. Speciellt om man är student. En yttligare faktor till att jag flytta hit är så enkelt att mina rötter kommer från dessa trakter. 
 
Majoriteten utav de jag har pratat med, om min flytt till Falköping, har alltid ifrågasätt varför jag bosätte mig i Falköping av alla städer. "Varför inte Skövde?" 1. Falköping är mysigt. 2. Skövde är dyrare. 3. Falköping är en stad, och alla städer har minus så som plus.
Sedan kan man ju tillägga att de som ifrågasätt har alla varit bosatta och/eller uppväxta i trakten, och har därmed upplevt all skit som en barndoms stad kan ge. Så som att jag har lite svårt med Vänersborgs kommun.
 
Så innan du, och/eller jag, börjar klaga på stad eller barndomsplats måste vi sätta på filter. Eller nej, mer ta bort vårat filter från barndomen och se stadens vackra vinklar från ett äldre och mer moget perspektiv. För tro det eller ej i varje stad finns det (möjligtvis) ... :
- ... en eller flera grupper som beter sig dåligt, oavsett klockslag.
- ... människor som tvingas leva på sätt på grund utav tidigare dåliga val i livet.
- ... vackra syner. och vackra platser.
- ... en mänsklig befolkning.
 
Jag trivs att leva i Falköping, men vill också uppleva andra städer, i och utanför Svergies gränser, och utforska det vackra inre till de fullaste. Var stolt över den stad du/ni lever i. Det är inte staden det är fel på. Det är folket som lever i den, de som skriker högst.
 
Be proud, be you! 
Skriver igen senare. Troligen.