Micha Ö.

"Jag slutar inte förrän jag är bättre"
 
Det kan vara svårt att hitta motivationen till att försöka, försöka och försöka. För även om man vill och kan så är det svårt och frustrerande att aldrig kunna hitta det där perfekta knycket. Allt känns som ett dött lopp när den fantastiska bilden på den söta elefanten med blombuketten förvandlas till en gris med flugor på papper. Kanske inte riktigt så det går till. Det jag ville få fram är hur förfärlig man känner sig när bilden i huvudet inte blir så man tänkt väl nere på pappret.
 
Ens motivation förvinner lätt genom att se hur mycket "de andra är" och hur mycket "jag inte är".
 
Jag borde egentligen vara den sista som pratar om detta ämne. För usch, hur många papper tror du inte jag har slängt i frustration? Och hur många figurer tror du inte jag har slitit tjocka streck över för "det såg inte ut som jag tänkt"? .. Hur många gånger har jag inte gett upp?
 
Men samtidigt så är det just det allting handlar om.. Jag har inte gett upp än. Fastän frustrationen och stressen.
 
Det finns mycket jag bara under ett år har lärt mig göra bättre, snabbare och snyggare. Jag kan måla ansikten bättre, och jag är grymt mycket bättre på både fötter och händer. Om man ska jämföra med äldre skisser, typ för tre år tillbaka, vill jag inte ens börja hur mycket bättre jag är nu. Dock glömmer man lätt detta, och det gör jag med allt för mycket. "Jag är inte bra nog", är en tanke som återkommer mer än en gång.
 
Motivation är svårt. För när man vill, så kanske den inte är där. Och när man inte kan eller har möjlighet så slänger den sig runt halsen på en. Jag har varit med om båda, men fan värst var när jag inte hade motivationen till att måla fastän jag ville. Att vara kreativ och inte finna lusten till att måla är som att .. inte kunna andas. Hemskt. 
 
Slutligen vill jag bara säga till ifall du är som mig. Att dina försök känns som döda lopp. Om du mer och mer känner att "shit, jag är inte bra nog." ändra inställningen genast! Du blir bättre och bättre för varje gång. Om det är så träning, konstverk eller kommunikation med okända människor. Behåll motivationen för att försöka och aldrig ge upp och du kommer komma dit du vill.
 
Jag kommer aldrig sluta förrän jag är bättre. Och jag är redan bättre än vad jag var igår, men fortfarande inte lika bra som jag kommer vara imorgon. 

Tack för mig, och kämpa på.
Du är bra. Du är tillräcklig.