Micha Ö.

Äventyr i Borås
Nikon D3100 + AF-S Micro NIKKOR 40mm 1:2.8
 
Lördag morgon och allt är som det ska vara. Solen står högt. Tält och packning är i bilen. Mat, check. Vatten till massvis, check. Bekväma kläder är på för att klara av hinderbanorna i trädens höjd, och extra plagg för att klara värmen under promenaden genom Djurparken.
 
Upzone äventyrspark i Borås. Ligger placerad precis vid Borås Djurpark. En bra destination till familjer och/eller vänner (som inte har höjdskräck och har relativt bra fys). Detta var första målet av vår familjedag med mamma och lillebror. För att hålla det kort sprang min sambo och lillebror igenom banorna som om dom inte gjort något annat, men mamma och jag gick med lite lugnare och säkrare fötter. Vi körde igenom alla banor (dvs): Fun zone (höjd: 1,5-2,5m), Fitness zone (höjd: 3-6m), Adventure zone (5-9m) och sist men inte minst Risk zone(5-11m). Med en enkel gissning hör ni att Fun zone var lättast och Risk zone svårast. Beroende person. Utöver de olika zonerna fick man även avsluta med Big Swing, svinga i sele från en höjd på 9m, eller Big Catch, hoppa från trädstam på en höjd av 9m.
 
Vi körde igenom alla på ett kör och en bättre träning än klättra i träd har jag inte varit med om. Inte för att jag är personen som gillar träning och tränar något överhuvudtaget... Så eftersom jag inte tränar har jag lagom med träningsvärk nu dagen efter. Allt som allt var Upzone roligt och grymt givande, så varför inte göra detta till din nästa sommardestination? Ifall du är okej med höjder.
 
Som du/ni/alla ser i bilderna fortsatte vi efter Upzone runt till Borås Djurpark. Vi hade trötta fötter, men vi vägra stoppa fastän tårna sa nej och huvud wäh. Samtidigt som vi hade tur, hade vi också otur, för det var gryymt fint väder så många bestämde sig på just den lördagen att åka till just Borås djurpark. Därför blev det packat vid varje matning av de djur de visar. Men ah, en promenad medan man kollar på exotiska djur i inhängad är väl aldrig fel.
 
Planerna efter detta gick dock i kras. Jag och min sambo har länge planerat en tältning och grillning ute mitt i ingenstans. Och det var mer eller mindre perfekt att ta just denna dag och slå två flugor i en smäll. Bokstavligt. Först och främst så tog det nästan två timmar bil fram och tillbaka på småvägar att hitta någon plats som var lämplig. För många av gångerna möttes vi av gömda sommarstugor, och en gång möttes vi av ett förfallet träd så då var det bara att jag fick backa hela vägen tillbaka på den lilla vägen som bilen precis fick plats på. No problemos! *Ljudeffekter av tiden rullar* Vi fann vår perfekta plats... Men. Tusen flugor. Och jag överdriver inte ens. Bilen var varm efter all körning och den var som en lampa till myggor. Flugorna var såpass många att jag till slut gav upp. Jag klarade inte av den mängden utan lät flugorna vinna och vi fick lämna "den perfekta platsen". 
 
Så hem åkte vi, lite sorgsna över att kvällsplanerna gick i kras. Men väl framme i Falköping vände det snabbt efter att grillning och bad blev nästa på lördagens agendan. Så vad har man lära sig utav detta? 1. Flugor är förjävliga i enormt stora mängder, även om de inte kan döda en så är det väldigt frustrerande och panikartat att ha surrande och krympande över hela kroppen hela tiden. 2. Till nästa gång ta med något dödligt ifall förbannelse av flugor kommer över mig igen. 3. Skogen är vacker, men ibland måste man lämna det vackra och hitta vackert i det osedda hemma.
 
Tack och hej, alla flugor små. Hoppas ni föralltid stannar i småmängder.